Hogeschool Windesheim

28 jan 2020

Hogeschool Windesheim is een instelling voor hoger beroepsonderwijs met vestigingen in Zwolle en Almere.

Het Blue Racing Team bestaat momenteel uit 14 studenten werktuigbouwkunde en elektrotechniek van Hogeschool Windesheim in Zwolle.

Het Blue Racing Team van Hogeschool Windesheim staat 27 juni, 2020 in Londen aan de start van de Shell Eco-marathon Europa. De bedoeling is dat de teams tot en met zondag met zo min mogelijk energieverbruik een parcours afleggen met hun zelfgemaakte auto’s.

Strijden om duurzaamheid

De Shell Eco-marathon is een van ’s werelds meest uitdagende studentenwedstrijden op het gebied van innovatie, technologie en duurzaamheid die jaarlijks in Europa, Noord- en Zuid-Amerika en Azië worden gehouden. In tegenstelling tot andere wedstrijden hebben de deelnemers aan de Shell Eco-marathon niet de bedoeling om de snelste auto te bouwen. In plaats daarvan is de uitdaging om een zo energiezuinig mogelijke auto te ontwerpen.

Het parcours van de race is 1 kilometer lang en die moeten ze vijftien keer afleggen binnen 35 minuten. “We moeten daarvoor ongeveer 27 kilometer per uur rijden. Zo hard mogelijk rijden is niet het doel, we willen dat de auto zo min mogelijk energie verbruikt.”

Het team van Windesheim deed jaren mee aan de Solar Challenge, maar ze wonnen vaak en gingen op zoek naar een nieuwe uitdaging. Dit is het vierde jaar dat ze mee doen met de Shell Eco-marathon Europa. Hiervoor zijn niet echt noemenswaardige resultaten behaald, maar ze hopen dit jaar op winst.

Hordal B.V. heeft voor het “Blue Racing Team” een set naven met bijpassende assen mogen vervaardigen. Het “Blue Racing Team” heeft daarvoor de 3D-modellen en bijbehorende tekeningen aangeleverd. Bij de eerste kennismaking met een aantal studenten van het huidige team werd als snel duidelijk dat de onderdelen zo licht mogelijk geconstrueerd zijn. Voor onze medewerkers een leuke uitdaging.

De naven zijn vervaardigd uit EN AW 7075 (Al Zn5,5MgCu). Door de sterkte erg veel toegepast in de lucht- en ruimtevaart. Het materiaal heeft uitstekende mechanische eigenschappen en is goed gesteld tegen metaalmoeheid. Het is daarmee een van de meest gebruikte aluminiumlegeringen voor (zwaarbelaste) constructies.

De bijbehorende assen zijn uit 30CrNiMo8 vervaardigd. Door de hogere breuk- en elasticiteitsgrens en de hoge slijtvastheid is het mogelijk stukken te vervaardigen met een hoge belasting (bijvoorbeeld drijfstangen, spillen, tandwielen en assen). De kwaliteit 30CrNiMo8, met het hoogste chroom, nikkel en molybdeen gehalte, laat toe om nog hogere mechanische eigenschappen te bereiken dan de 34CrNiMo6.

Foliesnijder

Foliesnijder

Bij Hordal B.V. wordt veelvuldig projectmatig gewerkt. Het kan zijn dat een klant een tekeningpakket aanlevert of in het geval van dit...

Lees meer
Peperbus zwolle

Peperbus zwolle

Hordal B.V. heeft aan het klokkenstoel van de Peperbus de staalconstructie mogen herstellen. Hierbij is de bestaande constructie op locatie...

Lees meer
Scorebord VSW Windesheim

Scorebord VSW Windesheim

Het scorebord dat door Hordal B.V. geconstrueerd en vervaardigd is bestaat uit maar liefst 645 componenten (inclusief bevestigingsartikelen). De...

Lees meer